Behandeling & Tips

 

wij zijn verhuisd!

Tramlaan 5, Steenwijk


Behandeling

Bij een Body Stress Release behandeling test de BSR practitioner je lichaam op body stress. Als er sprake is van vastgezette spanning zal uw lichaam tijdens het testen reageren door middel van reflexen. Op die manier kan worden vastgesteld welke releases nodig zijn en in welke richting deze moeten worden uitgevoerd. 


Intake en vervolgafspraken

BSR zet een proces in gang van loslaten en herstellen en om dit proces goed op gang te brengen, starten we op met drie behandelingen, op dag 1, dag 4 en dag 11. Dit betekent dat je kunt starten  op:    - maandag, donderdag en de volgende donderdag

- dinsdag, vrijdag en de volgende vrijdag 


De eerste behandeling inclusief intakegesprek neemt ongeveer 45-60 minuten in beslag, de vervolgafspraken ongeveer 30 minuten.

Tijdens de intake stellen we vragen om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen van je gezondheidstoestand. Daarna kijken we naar houding en gewoonten en volgt uitleg over de mogelijke samenhang tussen de vastgezette spierspanning en de ontstane klachten,

de effecten van de release en de beste manier om het herstelproces te ondersteunen.


Body Stress Release maakt gebruik van een speciale, comfortabele behandelbank. Je gaat voorover leunend tegen de verticaal geplaatste bank staan, die daarna langzaam in horizontale stand wordt neergelaten.


Tijdens de behandeling blijf je volledig gekleed en kun je je schoenen aanhouden. Alleen als je een broekriem, ketting of dikke trui draagt, vragen we deze uit te doen.


Voor wie is BSR geschikt?

Body Stress Release is geschikt voor iedereen, met de meest uiteenlopende klachten, van pasgeboren baby tot hoogbejaarde mens.

Lees hieronder wat BSR voor volwassenen, ouderen, zwangeren, baby's, peuters, basisschoolkinderen en jongeren kan betekenen.


Volwassenen

Werk, relatie, gezin, sport en hobby... de vele uitdagingen in het dagelijks leven vragen vaak net iets teveel en dit kan  spanning geven. Stress is iets wat in ieders leven voorkomt en hoeft zeker niet altijd negatief te zijn. Sterker nog, een gezonde dosis spanning geeft ons juist kracht en stimulance.

Wel is het van belang om hierin een goede balans te vinden, om te voorkomen dat een teveel aan spanning zich vastzet in het lichaam en een bron van veel klachten kan worden.

 

- Zit je dagelijks langer dan 2 uur achter de computer?

- Zit je veel in de auto? 

- Heb je een beroep dat je lichaam zwaar belast?

- Sta je uren achter elkaar? 

- Werkt je regelmatig onder flinke tijdsdruk? 

- Heb je een (sport)blessures opgelopen?

- Heb je een val, ongeluk of andere heftige gebeurtenis meegemaakt?


Dan is de kans groot dat je body stress opbouwt en dat de klachten die je ervaart hieruit voortkomen. Body Stress Release kan deze opgeslagen stress weer vrij maken


Ouderen

Ouderdom komt met gebreken... Herkent u zich in deze uitdrukking? Veel ouderen laten het feit dat ze zich wat minder makkelijk kunnen voortbewegen of dat ze door het leven gaan met klachten, gelaten over zich heen komen.

Toch hoeft dat niet!!! BSR kan helpen het lichaam  soepeler

te maken waardoor ongemakken verminderen of verdwijnen.


Zwangere vrouwen

Zwanger zijn is een natuurlijk proces, ook al vraagt het veel van het vrouwenlichaam. De spieren en de aanhechtingen van de spieren aan de botten, vooral in het gebied rond de bekkenbodem, worden behoorlijk op de proef gesteld, zowel tijdens de zwangerschap als tijdens de bevalling. Dit kan diverse klachten veroorzaken zoals bekkeninstabiliteit, ongewild urineverlies of pijn aan het schaambeen waardoor sommige vrouwen niet meer in staat zijn om te lopen.

Zwangere vrouwen kunnen heel goed een BSR behandeling ondergaan, zelfs tot vlak voor de bevalling. Je ligt comfortabel op de  behandelbank en wordt ondersteund met kussens.

Na de bevalling hebben vrouwen tijd nodig om te herstellen, het lichaam heeft een flinke krachtsinspanning geleverd.

Het is bezig in zijn oude vorm terug te komen en zoekt naar een nieuwe balans in de hormoonhuishouding. Dit alles terwijl je als kersverse moeder vaak weinig slaap krijgt en alle tijd en energie uitgaat naar de baby. Als er een tijd is dat je als mens body stress opbouwt, dan is het wel na een bevalling! En hoewel de vader niet direct de fysieke gevolgen van een bevalling ondervindt, is ook hij in veel gevallen in deze periode onderhevig aan body stress.


Baby's

Het ter wereld komen brengt voor een baby de nodige stress met zich mee. Wanneer het om een normale bevalling gaat, valt het doorgaans nog wel mee. Maar zeker wanneer een kindje wordt geboren in stuitligging of ter wereld komt met een vacuümverlossing, tangverlossing of keizersnede, is

de kans zeer groot dat het body stress heeft opgelopen. Gevolgen kunnen zijn dat het kindje veel huilt, slecht drinkt of veel spuugt, buikkrampjes heeft of overgevoelig is voor aanraking, waardoor het snel huilt bij het verschonen of wanneer het opgetild wordt. Vaak zie je dat deze baby's zich 'overstrekken', onrustig zijn of een sterke voorkeurshouding ontwikkelen en steeds op één zijde van hun hoofd liggen. Hierdoor kunnen kinderen tijdens het opgroeien allerlei andere klachten ontwikkelen, zoals bedplassen, groeipijnen en niet stil kunnen zitten.

De BSR practitioner voert tests uit terwijl de baby op de borst van een van de ouders ligt of op schoot zit. De druk die wordt uitgeoefend is zeer licht en niet naar voor de baby. Nadat de opgeslagen body stress is gereleased, zien we vaak dat de baby snel in slaap valt. Ervaring leert dat baby's heel snel reageren op BSR.


Aanwezige body stress bij baby's is te herkennen aan:

- regelmatig/voortdurend huilen zonder aanwijsbare reden

- kromtrekken van het ruggetje bij optillen of  verschonen (overstrekken)   

- met het hoofdje altijd dezelfde kant op liggen (voorkeurshouding)

- overbeweeglijkheid van armpjes en beentjes of juist te stijve of te weinig beweeglijke ledematen

- na verloop van tijd de oogjes niet goed kunnen focussen

- last van darmkrampjes of ontregelde stoelgang

- voedsel teruggeven of allergisch reageren op voedsel

- niet goed kunnen drinken

- allergische reactie op de huid

- niet graag op zijn buikje liggen of huilen als het zijn hoofdje optilt


Peuters en kleuters

Peuters en kleuters klimmen, klauteren, springen, rennen. Dit is belangrijk voor hun ontwikkeling. Maar na een flinke valpartij of heftige beweging tijdens het spelen kunnen kinderen body stress opbouwen. Ook kan het zijn dat een peuter of kleuter klachten heeft door body stress ontstaan  tijdens de bevalling. Is je kind druk of onrustig, of kan het zich moeilijk concentreren?  Heeft het kind last van darm-problemen zoals diarree of constipatie? Of problemen met slapen? Body stress zou wel eens de oorzaak kunnen zijn.

Kleine kinderen kunnen niet altijd verwoorden wat zij voelen, maar ouders kunnen wel signalen waarnemen die duiden op de aanwezigheid van body stress. Kleine kinderen reageren vaak heel goed op BSR en ervaren het naderhand als prettig, omdat ze de verandering voelen.

Ze worden zich bewust van het 'andere' gevoel in hun lichaam als de opgeslagen spanning is verdwenen. Kinderen die BSR behandelingen hebben gehad, voelen vaak wanneer ze weer een release nodig hebben en

vragen er dan zelf om.


Body stress bij peuters en kleuters is te herkennen aan:

- overmatige beweeglijkheid, onrustig gedrag

- knarsetanden tijdens het slapen

- slecht slapen

- niet willen lopen, maar gedragen willen worden

- groeipijnen

- moeite met eten

- darmproblemen zoals diarree of constipatie

- bij het lopen de voetjes naar binnen draaien


6- tot 12-jarigen

Opgroeien met een gezond lichaam geeft zelfvertrouwen. Een ontspannen, blij, gezond en sterk kind: welke ouder wenst zich dat niet? Toch kunnen kinderen van 6 tot 12 jaar last hebben van body stress. Dit kan zich uiten in een lage weerstand, slecht slapen, lusteloosheid, een gebrek aan concentratie op school, darmproblemen, onrustig gedrag, boze buien of ADHD. Een ander vervelend probleem is als kinderen op deze leeftijd nog bedplassen. Dat kan een kind erg onzeker maken, vooral wanneer het wil gaan logeren bij vriendjes of met school op kamp gaat. Body stress is hier mogelijk de oorzaak van en met enkele releases kan dit probleem over het algemeen opgelost worden.

Kinderen kunnen ook op een onjuiste manier zitten. Veel rugklachten ontstaan in de schoolbanken of bij het te lang en verkeerd voor de computer of tv zitten. Ook door minder buitenspelen en veel tijd met gebogen hoofd bezig zijn met een smartphone of tablet ('tabletnek'), ontwikkelen kinderen nekpijn, hoofdpijn en rugklachten.

Op deze leeftijd beginnen kinderen vaak met een sport. Wanneer dit het uiterste van het kind vraagt of wanneer kinderen blessures oplopen, bouwt zich in het lichaam body stress op. Ook emotionele stress zoals een scheiding van de ouders kan zich in het lichaam vastzetten.


Body stress bij 6- tot 12-jarigen is te herkennen aan:

- groeipijnen

- gebrek aan concentratie

- niet kunnen stilzitten, onrustig gedrag

- lusteloosheid, vermoeidheid

- slaapproblemen

- onvoldoende coördinatie tussen ogen en ledematen (bv. last met sporten)

- buikpijn

- hoofdpijn, migraine

- boze buien, agressief gedrag


Jongeren

Lichamelijk en emotioneel verandert er veel in deze leeftijdsfase. Door bijvoorbeeld een verkeerde houding (veel voorovergebogen en/of onderuitgezakt zitten, opgetrokken schouders, wat krom lopen e.d.) of emotionele spanningen kunnen spieren verstrakken en wordt er spierspanning opgeslagen in het lichaam.

Dat kan leiden tot allerlei klachten, zoals rug- en nekpijn, concentratieproblemen, vermoeidheidsverschijnselen, hoofdpijn, migraine, darmklachten, menstruatiepijn en/of slaapproblemen.


Door een kind vrij te maken van lichaamsspanning,

wordt het ondersteund in een normale groei en ontwikkeling.

Tips


Algemeen 

* Probeer vooral de natuurlijke S-vorm in de wervelkolom te respecteren, door goed te letten op een juiste houding.   

   Zorg voor een goede holte in de onderrug, houd de schouders recht en de borst wat naar voren. Op deze manier wordt   

   de wervelkolom zo min mogelijk belast.

* Verminder dagelijkse stress en inspanning zo veel mogelijk, in het bijzonder in de opstartfase van BSR. Dit vergroot de

    effectiviteit van de behandelingen en bespoedigt het proces van herstel.

* Drink voldoende water, zodat het lichaam zijn afvalstaffen goed kwijt kan.


Zitten

* Bij het zitten gaan: span buik- en bilspieren aan, breng het stuitje naar achteren, buig licht door de knieën, ga zitten en

   ontspan weer. Door zo te gaan zitten wordt de natuurlijke holte in de onderrug gewaarborgd.

* Wissel zitten regelmatig af met lopen of andere activiteiten, zeker bij rug-, nek- en schouderklachten. 

* Voorkom een scheve zithouding die ontstaat bij het zitten met over elkaar geslagen benen of met een telefoon of     

   portemonnee in de achterzak.  

* Zit niet onderuit gezakt en/of met gestrekte benen op de bank (zitten als een banaan). Deze houding veroorzaakt veel

   spanning in de onderrug.

* Zorg ervoor dat bij het zitten de knieën zich iets lager bevinden dan de heupen. Leg zo nodig een kussen op de stoel   

   zodat deze wat hoger is of kruis de onderbenen.

* Het hoofd langdurig naar voren buigen vraagt veel de uw nek- en schouderspieren. Ongemerkt doen we dit veel zoals

    tijdens werken, lezen of bij gebruik van tablet en smartphone. Dit kan leiden tot nek-/schouderklachten en hoofdpijn.

    Houd daarom smartphone, tablet of leeswerk zoveel mogelijk recht voor je, zodat de nek zo min mogelijk belast wordt.

    Maak eventueel gebruik van een tablet- of boekenstandaard en wissel houding en activiteiten regelmatig af.


Slapen

* Slaap alsvolwassene niet op de buik, dit forceert de nek.

* Zorg ervoor dat het kussen goed de holte in je nek opvult en dat de nek zo recht mogelijk ligt.


Buigen en tillen

* Vermijd een gebogen rug, bijvoorbeeld tijdens tuinieren of klussen.

* Til met een rechte rug en buig daarbij de knieën. Verdraai de rug niet tijdens het tillen.

* Bij het tillen van zware voorwerpen: zet de benen wat uit elkaar, houd de rug hol, ga door de  knieën en houd het     

   voorwerp tegen het lichaam aan.

* Draag een (schouder)tas niet altijd aan één kant. Wissel af of kies voor een rugzak.


Oefeningen/sport

- Doe niets wat de natuurlijke spankracht van de spieren forceert. Vermijd overbelasting en zorg voor voldoende rust. 

   Aan te bevelen activiteiten zijn bijvoorbeeld (stevig) wandelen of fietsen (rechtop zittend).

Een lichaam vrij van stress is energiek en functioneert optimaal!

BSR wordt door verschillende

ziektekostenverzekeringen

in het aanvullende pakket

geheel of gedeeltelijk vergoed.     


vergoedt uw zorgverzekering

Body Stress Release?

Kijk  hier


Body Stress Release (BSR)

is een milde gezondheidstechniek die gebaseerd is op

de aangeboren kracht van het lichaam

om zichzelf te genezen.


Body Stress Release (BSR)

helpt het lichaam de vastgezette spierspanning los te laten,

met als doel het lichaam terug te leiden naar

een optimale staat van gezondheid.


De perfecte werking van het menselijk lichaam is fascinerend, het is continu op zoek naar balans en herstel en wij spelen daar zelf een belangrijke rol in!